Fordonsbelysning har utvecklats enormt sedan 2000-talet

Med den halogena lampan som utgångspunkt måste vi ändå medge att tekniken för fordonsbelysning har gått relativt fort fram. Från bilar med gula kattögon i natten som blir synliga först 20 meter från fordonet, till ledlampor med en kastlängd på flera hundra meter, har det bara gått ett par decennium. Men vad har egentligen hänt under dessa år? Vi bryter ner fordonsbelysningens resa under 2000-talet.

Extraljus ger det lilla extra

Extraljusbelysningen som koncept föddes ur behovet av starkare belysning efter att orignallyktorna på de flesta bilar med åren blivit sämre och sämre. Varför en vanlig H-lampa förut gjorde jobbet som det idag kan krävas en uppsättning av två extraljus att uppnå är en gåta, men någonting har helt klart ändrats från producentens sida när det kommer till de komponenter man använder vid utrustandet av originallyktorna i fabrik.

Att välja ett extraljus som passar dina behov och är avsedda för de vägar du kör på idag behöver inte vara så svårt som det verkar. Någonting som ofta förbises men som man bör lägga mer vikt vid är just en lampas ljusbild. Vanligen kommer runda fordonslampor i två olika format: flood eller spot, alltså bred eller smal ljusbild. Dessa båda alternativ gör sig oftast bäst i kombination. På så sätt lyckas du täcka upp både bredd och längd utan att tumma på ljusflödet.

Någonting annat som är bra att se över är ett extraljus TIR-teknik. Det är denna 2000-talets förbättring som gör att ljuset riktas rätt och inte försvinner upp i trädtopparna och bildar så kallat spilljus, någonting som var regel snarare än undantag när det kommer klassiska halogenlampor.

Övriga punkter som kan vara bra att lägga på minnet, och som också är en del av den moderna maknadens finsmakarkultur, är diodernas uppbyggnad, IP-klassning och, självfallet, att lampan är godkänd för användning på europeiska vägar (E-märkning).


Ledramp – fokus på estetik och kraft i ett

Där runda fordonslampor rent estetiskt följer en mer klassisk design har istället ledrampen kommit att bli omåttligt populär av sin istället nytänkande utformning som möjliggör ett diskret montage utan att tumma på kvalitén. Denna sorts extraljusbelysning är, precis som de runda, beroende av kvalitativa komponenter och leddioder. Skillnaden mellan led och halogen belysning är, förutom själva styrkan i lampan, även livslängden. Där en halogen lampa kunde kämpa för att komma upp i 10 000 timmar ligger densamma lampa med ledkomponenter på en livstid som nästan alltid sträcker sig över 50 000 timmars strecket.

Då montering av ledramp inte lämnar lika mycket till fantasin så krävs det att man själv noggrant ser över det utrymme man har tillgängligt. Och även om man inte vill veta av det så är det oftast knepigare ju nyare bil du har. Inte minst på grund av all den elektronik som numera finns i fordonets front.

På marknaden finns idag ramper med bara några centimeter i höjd och bredd som trots sin litenhet ger en ljuskägla som kan jämföras med tre starka runda extraljus. Med detta sagt gäller dock som alltid regeln: ju större desto bättre. Bättre i detta fall är alltså mer ljus men då krävs också mer monteringsutrymme. En infälld montering med ledramp bakom radatorer och sensorer kan vara att föredra i dessa lägen.

2000-talet har varit en ångande maskin när det kommer till förbättrande, nytänkande och innovativa lösningar vid fordonsbelysning. Marknaden har vuxit i raketfart och antalet leverantörer i landet har ökat lavinartat. Ta din tid och se över vilket behov just du har utifrån var i landet du kör, vad för slags vägar du kör på samt vad för slags ljusbild som skulle passa just dig. Detta är som sagt en ny era av belysningsindustrin och du har möjligheter och val kring dina lyktor nu som bara fanns att drömma om i slutet av 90-talet. Ta chansen.